Pomazánka sa dá spraviť naozaj z čohokoľvek, stačí zapojiť fantáziu a vykúzlite dokonalú večeru či raňajky na chlebík alebo desiatu do školy. Poďme na to.

Najdôležitejšie sú ingrediencie

Pomazánky sa dajú pripraviť z čohokoľvek, čo má hustejšiu konzistenciu. Výborným základom na pomazánky sú napríklad strukoviny, tvaroh, bryndza alebo vajíčka. Môžete použiť aj uvarený hrach, fazuľu, zaváraný alebo varený cícer alebo mrazený hrášok. Základné suroviny vyberajte podľa chuti alebo podľa toho, čo zostalo v kuchyni. Po tepelnej úprave a rozmixovaní môžete pomazánku zmiešať s korením či strúhaným syrom. Vynikajúcim a nezvyčajným základom pre pomazánky sú aj orechy. Tie treba aspoň pol dňa pred prípravou namočiť do vody, aby boli lepšie spracovateľné. Použiť môžete buď nesolené a nepražené pistácie alebo kešu oriešky.

Ako ich najlepšie dochutiť

Na dochutenie pomazánok používame najmä soľ a čierne korenie, trochu citrónu alebo umeocot. Ten je výborným dochucovadlom všetkých jedál a v pomazánke tak vynikne chuť zeleniny. Niekedy stačí lyžička horčice, soľ a čierne korenie, inokedy môžete opražiť cibuľku s cesnakom pre výraznejšiu chuť. Medzi najpoužívanejšie dochucovadlá na pomazánky patrí soľ, čierne korenie, med, citrón, sezam alebo sezamová pasta, či parmezán alebo horčica.

Vajíčková pomazánka má rada horčicu, tvarohová pomazánka má rada cibuľku a červenú papriku, avokádová pomazánka potrebuje tiež niečo kyslé, najlepšie citrón alebo limetku. Pre jemnosť môžete použiť kokosové mlieko , prípadne syr, záleží od potravinovej intolerancie a vašej chuti.

Recepty

Čierna šošovica a pistácie

Potrebujeme 100 g čiernej šošovice, ktorú na noc namočíme a na druhý deň pred prípravou uvaríme. Zvlásť namočíme aj nesolené a nepražené pistácie, ktoré zmixujeme s uvarenou a vychladenou čiernou šošovicou. Dochutíme soľou, čiernym korením, trochou kokosového mlieka pre lahodnejšiu chuť, cesnakom a aj pár kvapkami citrónovej šťavy.

 Láska ide cez žalúdok

Zelená z mladého hrášku

Zelený hrášok môže skončiť na tanieri aj inak, ako utopený v polievke alebo stratený v rizote. Uvarte 200 g mladého zeleného hrášku (môže byť aj mrazený) vo vriacej vode maximálne 3 minúty (prípadne ho sparte nad parou), nechajte vychladnúť a zmixujte v mixéri. Pridajte lyžičku horčice, môže byť kremžská a dochuťte nastrúhaným parmezánom. Takto pripravenú pomazánku ani nemusíte soliť, keďže parmezán aj horčica sú slané dosť. Dochuťte ju nakoniec už len čiernym korením a môžete natierať na celozrnné rožky nakrájané na kolieska.

Fialová cviklová pomazánka

Cvikla dáva každému jedlu jemne sladkú chuť, a nie je tomu inak ani pri cviklovej pomazánke. Výborne sa hodí na placky alebo rožky nakrájané na kolieska, či orechový chlebík. Na prípravu zdravej cviklovej pomazánky budete potrebovať 1 konzervu červenej fazule (môže byť aj varená dopredu namáčaná červená fazuľa), 150 g do mäkka uvarenej cvikle, jeden strúčik cesnaku, olivový olej, tahini pastu, soľ, čierne korenie a citrónovú šťavu alebo umeocot. Po vychladnutí všetky suroviny spolu zmixujte a podľa chuti osoľte a okoreňte. Pomazánku môžete ozdobiť napríklad čiernym sezamom alebo pažítkou.

Sladká & zdravá nutela

Viete, že avokádo sa dá spraviť aj na slano aj na sladko? Obsahuje nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sú potrebné pre telo. Keďže chuť avokáda je menej výrazná, dá sa skombinovať s čímkoľvek. Napríklad si môžete pripraviť zdravú nutelu na wafle alebo palacinky. Ako na to? Rozmačkajte jedno zrelé avokádo, lyžičku kakaa, 2 lyžičky mandľovej múky, 2 lyžičky medu alebo ryžového sladidla a najemno nasekané oriešky. Ak máte viac času na prípravu, opražte nasekané orechy na panvici, len tak nasucho a zamiešajte do pripravenej zmesi. Vynikne tak oriešková chuť. zdravú nutelu môžete následne uložiť do chladničky na neskoršiu konzumáciu alebo hneď natierať na palacinky.

 

Tento obsah vám prináša poisťovňa KOOPERATIVA.