Život

Zdravé alias. nezdravé potraviny. Ako to naozaj je?

Zdravé alias. nezdravé potraviny. Ako to naozaj je?

Na pultoch obchodov pribúda stále viac potravín s označením “gluten-free“. Kalorické výrobky sú nahrádzané rôznymi alternatívami, všetci chcú byť “raw“ alebo “bio“. Trend kupovať zdravé potraviny sa šíri aj medzi ľuďmi, ktorí netrpia žiadnymi alergiami, či intoleranciou. Sú však tieto výrobky naozaj zdraviu prospešné?

Bezlepkové rovná sa zdravé

A navyše sa pritom chudne! To je síce pravda, ale bezlepková diéta nie je určená pre zdravých ľudí. Je samozrejmé, že pri jej dodržiavaní strácate hmotnosť, no to je iba následkom ochudobnenia jedálnička. Výrobky pre celiatikov obsahujú menšie množstvo bielkovín a vlákniny. Sú do nich pridávané látky ako emulgátory a stabilizátory, ktoré sú pri týchto produktoch nutnosťou, práve kvôli absencii lepku, dodávajúcemu cestu pružnosť. Takže ak nemáte intoleranciu na lepok, radšej si ju nechcite privolať tým, že budete nahrádzať obyčajnú múku tou bezlepkovou. Nie každému žalúdku je „pochuti“ bezlepková strava.

Kvások ako alternatíva

Ak chcete vyskúšať alternatívu k lepkovej strave, vyskúšajte kváskové produkty. Sú totižto vyrobené z kvásku. Kvások je produkt z múky a vody, ktorý sa tvorí 3-10 dní. Kvások funguje tak, že počas času tvorby sa rozkladá lepok na ľahšie stráviteľné zložky múky. Preto aj niektorí slabší „bezlepkáči“ môžu občas zjesť kváskové produkty. Ich žalúdok lepšie strávi kvások ako obyčajný lepok. Viac zaujímavostí o kvásku nájdete v tomto článku.

„Kváskový nie je kysnutý a kvások nie sú kvasnice“

Celozrnné, ale tučné

Nebezpečná je pre nás aj konzumácia nasýtených tukov, ktoré sú v prípade ich nadbytočnej konzumácie pre organizmus škodlivé. Zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi a majú negatívny vplyv na kardiovaskulárny systém. Nájsť ich môžete aj v „zdravých“ műsli tyčinkách alebo celozrnných sušienkach, ktoré na prvý pohľad môžu pôsobiť ako zdravá pochúťka. Keď už naozaj nič iné zjesť nestíhate, zvoľte sušienky s menším množstvom pridaného cukru, ideálne orechové s ovocím.

Nízkotučné jogurty

Mnoho výrobcov uvádza na trh jogurty, ktoré “obsahujú“ ovocie, no namiesto toho sú do nich pridávané drene, ovocné šťavy alebo ich cukrové alternatívy. Hoci pôvodom je vo všetkých prípadoch ovocie, jeho živín je v takomto jogurte naozaj málo. Taktiež opatrne s výrobkami s nízkym obsahom tuku, ktoré sú často zahusťované škrobmi. Tuky by ste nemali z vášho jedálnička odstraňovať, ale nahrádzať ich tými dobrými, podporujúcimi zdravie a duševnú pohodu. Napríklad avokádom, olivovým olejom, orechmi či plnotučným jogurtom.

Zelenina s “éčkami“

Pri ochucovaní šalátov dbajte na výber dresingu alebo zálievky. Nemajte žiaden strach pri výbere tých, kde je základom biely jogurt, kyslá smotana alebo voda. Vyhnúť by ste sa ale určite mali tým, ktoré obsahujú majonézu a tiež dresingom s vysokým obsahom soli, väčšinou sú to tie kupované.

Rada na záver

Poriadne si pozerajte čo kupujete. Pekný obal nie vždy odráža skutočný obsah potravín, ktoré kupujete. Vyberajte radšej kvalitu nad kvantitou. Zdravší životný štýl a kvalitnejšia strava sa vám odvďačia na vašom výkone, vzhľade a dlhodobom zdraví.

 

Tento obsah vám prináša poisťovňa KOOPERATIVA.

ZISTITE VIAC

Pridať komentár