Svet je dnes plný zmien a prispôsobujeme sa novým pravidlám aj životnému štýlu. Chodíme menej von, zväčša len do obchodu alebo na prechádzku do prírody. Inšpirujte sa činnosťami, ktoré potešia vaše telo i myseľ.

Zacvičte si a zostaňte vo forme

Využite jednotvárnosť dní a vytvorte si cvičebný plán. Ak sa vám podarí vydržať dostatočne dlho, z novej činnosti sa ľahko stane pravidelná rutina. Inšpiráciu nájdete aj na internete. Ženy môžu skúsiť pilates, muži kruhový tréning s vlastnou váhou. Nenechajte sa odradiť chýbajúcim vybavením. Namiesto činiek vám poslúžia 2-litrové fľaše naplnené vodou, lavičku nahraďte posteľou alebo stoličkou.

Stravujte sa zdravšie

Aj vás to pri každej návšteve kuchyne ťahá do chladničky? Byť celý deň doma je poriadnou skúškou vôle, o to viac, keď máme poruke kopu chutných dobrôt. Na maškrtenie myslite už v obchode a nekupujte ďalšie zemiakové lupienky či čokoládu.Ak budete mať doma zdravé potraviny, občasné vyjedanie vám na váhe nepridá. Pásiky uhorky alebo mrkvy sú skvelým snackom k filmu, namiesto chrumiek zvoľte nesolené orechy, olivy alebo tvrdý syr. Celkovo dajte prednosť čerstvému ovociu, zelenine a lokálnym produktom.

Upokojte sa stavaním puzzle

Pre mnohých sú spomienkou na minulé časy, opak je však pravda. Puzzle zažívajú obrovský návrat. Mnohí tvrdia, že práve táto aktivita im pomáha lepšie sa vyrovnať so stresom aj s úzkosťou. Štúdie dokonca preukázali, že pravidelné stavanie puzzle pomáha znížiť riziko vzniku demencie a Alzheimerovej choroby. Najskôr siahnite po ľahších obrázkoch s menším počtom dielikov, postupne zvyšujte náročnosť. Ak máte doma deti, máme pre vás niekoľko tipov na hry, ktoré podporia ich inteligenciu.

Načerpajte dobrú náladu zo slnka

Slnko je skvelým zdrojom energie, zlepšuje nám imunitu aj náladu. Všetko má na svedomí vitamín D. V tele sa tvorí, keď do pokožky prenikajú UVB lúče. Ako si „déčko“ dopriať zdravo? Posaďte sa na balkón alebo otvorte okno – slnku vystavujte odhalenú pokožku, oblečte si len tričko či plavky. Dĺžka opaľovania sa pohybuje od 10 minút po pol hodinku, pretože závisí od viacerých faktorov ako fototyp vašej pokožky, sila žiarenia (ráno či neskôr poobede treba byť na slnku dlhšie ako cez obed, pretože žiarenie je slabšie), ale aj od množstva odhalenej pokožky. Nezabudnite, že dlhodobé vystavovanie kože slnečnému žiareniu najmä v letných mesiacoch je nebezpečné. Hrozí spálenie a stúpa aj riziko vzniku rakoviny.

Žena sa opaľuje na slnku.
Slnečné lúče vám rozhodne môžu pridať na pohode. (Foto: Adobe Stock)

Naučte sa niečo nové

Skúšanie nových vecí nám vie dať úplne nový pohľad na svet a narušenie každodennej rutiny dokáže skvele nabudiť myseľ. Skúste kváskovanie, zdokonaľte sa v hre na gitare, objavte meditáciu alebo sa naučte niečo nové na pracovnom poli – dostupných je mnoho online školení, neraz aj za zvýhodnených podmienok. Ak je vaša duša kreatívna, pustite sa do maľovania, štrikovania, majstrovania či modelovania.

Spojte sa s rodinou a priateľmi

Máte kamaráta, ktorého ste dlho nevideli? Zaujíma vás, ako sa má bývalá spolužiačka zo strednej školy? Zavolajte jej! Dnešná situácia je skvelou príležitosťou na obnovenie starých vzťahov. Osoba na opačnej strane telefónu sa určite poteší, keď po rokoch začuje váš hlas. Myslite aj na najbližších, ktorých niekedy berieme ako samozrejmosť a zabúdame im vyjadriť podporu.

Muž telefonuje s kávou v ruke.
Kedy ste naposledy zavolali svojej mame či babke? (Foto: Freepik)

Pomôžte iným

Nemusíte sa hneď hlásiť ako dobrovoľníci do nemocnice či na infolinku. Pomáhať môžete aj priamo vo svojom okolí. Opýtajte sa susedky, či niečo nepotrebuje, alebo odbremeňte suseda, ktorý každodenne venčí svojho domáceho miláčika. Seniorom a zdravotne znevýhodneným ponúknite pomoc s nákupom aj vyzdvihnutím liekov. Odmenou vám bude vďačný úsmev a dobrý pocit, že ste niekomu spravili lepší deň.

Vybavte odložené povinnosti

Keď trávime väčšinu času doma, dni sa môžu zlievať. Sme menej produktívni, nevieme si nájsť pravidelnosť. Nakupujeme cez internet, učíme sa s deťmi cez online hodiny alebo telefonujeme s kolegami cez videohovor. Ľahko sa môže stať, že pri novom režime zabudneme na dôležité povinnosti, ako napríklad platba účtov, poistenie, servis auta či starostlivosť o domácnosť. Svoje činnosti si skúste zorganizovať. Dobrým pomocníkom sa vám tak stane napríklad aj obyčajný diár alebo zápisník.