Život

Stres manažment: Ako sa vyhnúť stresu a byť efektívnejší?

Ako sa vyhnúť stresu a byť efektívnejší

Stres narúša emocionálnu rovnováhu, fyzické zdravie a bráni nám jasne premýšľať. Nedovoľte, aby vás ovládol. Naučte sa ho zvládnuť so stres manažmentom.

Stres neznamená len vyčerpanie a podráždenosť

Takmer každý dnes pociťuje stres. Tento stav je sprevádzaný mnohými znakmi, medzi ktoré patrí neustály pocit úzkosti, problémy s koncentráciou, podráždenie a zmeny nálad. Stres sa neprejavuje len na emocionálnych zmenách. Ak ste kontinuálne „pod tlakom“, môžete pociťovať aj zhoršenie fyzického stavu. Sprievodný prejav stresu je napríklad aj zmena v trávení, nechuť do jedla, hnačky a zápcha, narušený spánkový režim či dokonca strata sexuálneho apetítu.

Odblokujte stres vo svojej mysli

Najťažším krokom je jasne identifikovať stresové faktory. V bežný deň nás stresuje množstvo vecí ako práca, termíny, povinnosti. Pri identifikovaní skutočnej príčiny je potrebné pozrieť sa na vaše zvyky, postoje a dokonca aj výhovorky. Stres môžu spôsobiť aj nasledovné stavy:

  • často používate vetu „Mám milión vecí, ktoré musím stihnúť.“ V skutočnosti si však neviete spomenúť na konkrétne povinnosti,
  • pripúšťate, že stres je neoddeliteľnou súčasťou vašej práce – „vždy je tu blázinec“, alebo „znovu nestíhame“,
  • stotožnili ste sa s faktom, že stres k vám jednoducho patrí.

Vidíte ten rozdiel? Pri identifikovaní toho, čo vás skutočne stresuje je dôležité pozrieť sa aj na to, ako často sami seba uvádzate do tohto stavu aj vtedy, keď na to nie je dôvod. Skúste sledovať, ako často hovoríte podobné vety a naučte sa ich zmeniť alebo úplne odstrániť.

Urobte si čas pre seba

Ak sa pohybujete v branži, ktorá si vyžaduje maximálne sústredenie a mnoho času aj mimo pracovnej doby, nájsť si pár minút pre seba môže byť extrémne náročné. Avšak o to je to dôležitejšie. Základom je zaradiť si do svojho denného rozvrhu čas na relaxáciu. Nemusia to byť hodiny, stačí niekoľko minút v podobe pár hlbokých nádychov, obedu bez elektroniky, kedy si jedlo skutočne vychutnáte, či pol hodiny behu alebo jógy. Podľa odborníkov sú pre odbúranie stresu ideálne masáž, cvičenie a dobrý spánok. Eliminovať pocit napätia pomôžu aj bylinkové čaje z kamilky, valeriány, levandule alebo mučenky. Ak sa vám nedarí vyčleniť si čas na relaxáciu počas dňa, účinným spôsobom je aj tzv. dekompresia. Túto metódu môžete praktikovať pred spaním, kedy si na 10 minút položíte teplý uterák na oči, krk alebo ramená. Vplyvom tepla sa uvoľnia svaly a v konečnom dôsledku aj vy.

Naučte sa plánovať

Pri veľkom množstve povinností je time management nesmierne dôležitý. Zoradiť si činnosti od najdôležitejšej po tú najmenej urgentnú je kľúčové k tomu, aby ste zostali výkonní, sústredení a mali veci pod kontrolou. Ako na to?

  • Nepreťažujte sa. Niektoré úlohy môžu trvať dlhšie, ako ste si mysleli a ak máte nabitý program, môžete sa ľahko dostať do stresu, že nestíhate. Radšej si stanovte minimálny počet dôležitých vecí. Takých, ktoré stihnete za jeden deň.
  • Urobte si zoznam úloh podľa dôležitosti. Položky s najvyššou prioritou si postavte na začiatok. Ak vás čaká niečo mimoriadne nepríjemné alebo stresujúce, urobte to ako prvé. Zvyšok vášho dňa tak zvládnete oveľa lepšie.
  • Čaká vás dôležitá a náročná úloha? Rozplánujte si ju na menšie kroky, na ktoré sa zameriate postupne. Je menej stresujúce vnímať čiastkovú záťaž a pozrieť sa na úlohu zo širšieho uhla pohľadu.
  • Nezabúdajte – nie všetko musíte robiť sami. Naučte sa delegovať zodpovednosť, rozdeliť povinnosti či už doma, v škole alebo v práci.

Stres je naozaj nebezpečný externý faktor, ktorý ovplyvňuje nielen naše citové a fyzické stavy, ale v konečnom dôsledku aj spôsob, akým fungujeme. Nedovoľte, aby vás tempo dnešnej doby pohltilo, neporovnávajte sa s ostatnými, koľko toho stíhajú, nepreťažujte sa. Je v poriadku zvoľniť, povedať nie a venovať sa aj sami sebe. Zaslúžite si to. 🙂

 

Tento obsah vám prináša poisťovňa KOOPERATIVA.

ZISTITE VIAC

Pridať komentár