Zimu si naplno užívajú najmä deti. Sánkovanie, lyžovanie či hokej na jazere však predstavujú aktivity, pri ktorých dochádza k častým zraneniam. Poradíme vám, ako znížite ich riziká.

Autonehoda

Aj keď počet dopravných nehôd štatisticky stúpa najmä v letných mesiacoch, ani v zime nie sú tieto čísla zanedbateľné. Počas tohto obdobia hrozí väčšie riziko šmyku, nedobrzdenia v prípade náhlej udalosti na ceste. Kvôli poľadovici, hmle alebo hustému sneženiu môžete prísť vy alebo vaše deti k úrazom, ktoré sú často spojené s odreninami, modrinami (pri menšej nehode), ale aj ťažkými poraneniami zapríčinenými dlhšou brzdnou dráhou.

Je teda jedno, či vaše dieťa sedí v aute vedľa vás, či drží volant, alebo len prebieha cez cestu. V zime si na ceste skutočne dávajte pozor a pripočítavajte k brzdnej dráhe vozidla minimálne pätnásť metrov.

Úraz hlavy

Existuje len málo zimných športov, ktoré si deti užívajú viac ako sánkovanie alebo lyžovanie. Hoci sú tieto aktivity vzrušujúce, vášmu dieťaťu pri nich hrozia nebezpečenstvá, o ktorých by ste mali vedieť. Prieskumy ukazujú, že sánkovanie patrí medzi športy, ktoré sa významne podieľajú na úrazovosti detí v zimných mesiacoch. Až 30 percent zranení na sánkach predstavuje poranenie hlavy, pričom až hrozivých 10 percent z nich končí trvalým postihnutím dieťaťa.

Pozor si treba dávať aj pri lyžovaní. Všeobecne platí, že pokiaľ dieťa nemá úplne zvládnutú techniku jazdy alebo nemá dostatočné vybavenie (povinná prilba, teplé oblečenie), nemalo by sa na svahu vôbec zdržiavať. Úrazy na lyžiach totiž môžu byť fatálne.

Častým výsledkom sánkovačky a lyžovačky bývajú zlomené končatiny alebo prechladnutie. Aj keď vaše dieťa pravdepodobne nikdy úplne neochránite, môžete urobiť malé preventívne opatrenia, ktoré vám pomôžu tieto riziká znížiť. Pred akýmkoľvek zimným športom preto nasaďte svojej ratolesti na hlavu prilbu, vybavte ju poriadnym zimným oblečením a dozrite na bezpečnú hru.

Podchladenie

Sánkovačka je nebezpečná najmä pre deti vo veku od 6 do 15 rokov, hypotermia alebo podchladenie sa týka všetkých vekových kategórií.

Podchladenie môžeme rozdeliť na dva druhy. Prvé sa vyznačuje pomalším nástupom (subakútna akcidentálna hypotermia), ktoré sa objavuje pri dlhodobom pôsobení chladu (niekoľko hodín) na organizmus. Druhým je podchladenie s rýchlym nástupom (akcidentálna hypotermia), ktoré sa môže prihodiť napríklad v prípade pádu do ľadovej vody pri korčuľovaní na jazere

Šancu na podchladenie znížite dostatočne teplým oblečením. V zimných mesiacoch je dobré šatstvo vrstviť, pričom u detí platí, že by mali mať oblečenú o jednu vrstvu oblečenia viac ako dospelí. Táto technika obliekania umožňuje vyrovnávať teplotu tela, čo sa hodí najmä pri športových aktivitách. Ak je totiž oblečenie zložené len z trička a bundy (i keď hrubej) bude vašim deťom vždy buď veľmi horúco alebo zima.

Myslieť si, že deti vždy stopercentne ochránite, je utópia. Môžete však urobiť niekoľko preventívnych opatrení, ktoré vám pomôžu riziká znížiť. Svojim deťom sa preto venujte, dozerajte na aktivity, pri ktorých deťom hrozí vážnejšie nebezpečenstvo a využite služby poistenia.

 

Tento obsah vám prináša poisťovňa KOOPERATIVA.