Každý z nás túži zostať vitálny čo najdlhšie. Preto chodíme na prechádzky, beháme, cvičíme alebo bicyklujeme. Ohybné a silné telo však nie je to jediné, na čo by sme mali myslieť. Rovnako dôležitá je aj bystrá myseľ. Zhoršovanie mentálnych funkcií v podobe nesústredenosti či zabúdania začíname registrovať často už pred štyridsiatkou. Našťastie, tento prirodzený proces sa dá výraznejšie spomaliť. Ako vytrénujete svoju hlavu?

Prebuďte zmysly

Osvojenie si doposiaľ neznámych zručností či skúšanie niečoho netradičného zamestná obe naše hemisféry a mozog pracuje na plné obrátky. Početné výskumy ukazujú, že učenie sa nových vecí prispieva k lepšej pamäti a celkovej kognitívnej vitalite. Bez ohľadu na vek sa zlepšuje koncentrácia, schopnosť rýchlo reagovať a znižuje sa aj riziko neurologických ochorení ako demencia či alzheimer.

Radi lúštite krížovky, riešite hlavolamy alebo hráte šach? Robíte dobre. Tieto aktivity sú nesmierne dôležité pre celkové mentálne zdravie. Skúste k nim pridať ďalších 20 zábavných činností, ktoré sme pre vás pripravili. Výhodou je, že na ne nepotrebujetežiadne pomôcky ani množstvo voľného času. Väčšinu z cvičení môžete totiž bez problémov robiť počas bežného dňa.

  • Nadýchnite sa vône: Položte si pred spaním na nočný stolík sviečku alebo vonný olej s obľúbenou arómou, napríklad vanilkovou či citrusovou. Ako prvú vec po prebudení k nej privoňajte, ideálne ešte so zatvorenými očami. Vďaka tomu zapojíte iné nervové zakončenia ako bežne. 
  • Zmeňte rannú rutinu: Ak vám doteraz zvonil klasický budík, použite mobilný telefón. Každý deň začínate osobnou hygienou, po ktorej nasleduje rutinné zapnutie rýchlovarnej kanvice a príprava raňajok? Urobte to inak. Najskôr si zalejte čaj, pripravte si raňajky a až potom sa choďte umyť. Činnosti môžete ľubovoľne obmieňať aj počas dňa.
  • Umyte sa poslepiačky: Nahmatajte vodovodné kohútiky, šmátrajte po mydle a uteráku, skúste nájsť pastu a vytlačiť ju na kefku. To všetko so zatvorenými očami. Zistíte, že inak dôverne známy priestor a predmety získali odrazu celkom iný rozmer.
  • Cvičte prstami: Na stimuláciu mozgu sú veľmi efektívne cvičenia s prstami a rukami. Urobte prstami pravej ruky znak víťazstva „V“ a ľavou rukou znak „O. K.“. Potom ruky rýchlo vymeňte. Snažte sa znamenia vymieňať čo najrýchlejšie za sebou, vždy naraz oboma rukami. Cvičenie prepája obidve hemisféry mozgu a rozvíja pozornosť a schopnosť rýchlo reagovať. Využiť môžete aj iné pozície prstov.
  • Sledujte obraz bez zvuku: Zapchajte si uši a sledujte program v televízii. Skúste podľa artikulácie hercov porozumieť, o čom rozprávajú. V prípade dabovaných programov si môžete precvičiť cudzí jazyk, jednoduchšie je však staviť na slovenčinu. Dobre si „zatrénujete“ aj pri pozeraní koncertu obľúbeného speváka. Uhádnete, akú pesničku práve spieva?
Manželský pár na prechádzke v lese.
Ohybné a silné telo však nie je to jediné, na čo by sme mali myslieť. (Foto: Freepik)
  • Hľadajte v kabelke predmety podľa hmatu: Chcete nájsť kľúče, mince, vreckovky, sponky, rúž, pero, žuvačky alebo čokoľvek iné? Zvládnete to aj bez pohľadu dovnútra.  
  • Rozpoznajte farby: Aj táto úloha skvele precvičí váš mozog. Slová nižšie sú napísané rôznymi farbami. Je však potrebné nahlas vysloviť nie samotné slovo, ale farbu, ktorou je napísané – a to čo najrýchlejšie. Keď prídete na koniec textu, cvičenie môžete zopakovať v opačnom poradí. 
  • Zapojte naraz viacero zmyslov: Môžete napríkladpočúvať hudbu a zároveň počítať do sto. Alebo si spievajte a zároveň okolo seba nechajte pôsobiť nejakú výraznú vôňu.
  • Choďte do práce alebo do obchodu inou trasou: Narušte každodenne zaužívané rituály. Auto nahraďte bicyklom, alebo namiesto výťahu použite schody. Máte obľúbenú uličku či skratku, ktorou radi chodievate? Nabudúce zvoľte dlhšiu cestu.
  • Všímajte si bežný život: Počas prechádzky pozorne sledujte okolie, snažte sa sledovať ľudí, rastliny, zvieratá. Posaďte sa v parku na lavičku a všímajte si všetky detaily toho, čo vidíte, počujete a cítite. Pokúste sa ich pomenovať, prípadne si svoje dojmy zapíšte na papier.
  • Precvičte chuťové bunky: Kúpte si jedlo, ktoré ste ešte nikdy nemali. Môžete skúsiť hádať, z čoho je uvarené, aké ingrediencie boli na jeho prípravu použité. Zapojte všetky svoje zmysly.
  • Premiestnite predmety doma na iné miesto: Takto presunuté ich nechajte mesiac. Potom ich premiestnite opäť. Nové miesto môžete dať napríklad kalendáru, obľúbenému hrnčeku na kávu, televíznemu ovládaču, fotke či odpadkovému košu.
  • Použite opačnú ruku: Väčšinu každodenných činností vykonávame úplne prirodzene, až podvedome. Ak ste však praváci, skúste sa pre zmenu učesať ľavou rukou. Alebo si ňou pozapínajte gombíky či natrite maslo na chlieb. Nielenže zapojíte druhú hemisféru mozgu, ale sa na sebe zároveň dobre pobavíte.  
  • Dajte šancu nepoznanému: Prečítajte si knihu z celkom iného žánru, než ste zvyknutí. Vypočujte si hudbu, akú bežne nepočúvate. Zájdite si do inej časti mesta a poprechádzajte sa tam. Prezerajte si budovy, premýšľajte, či ste také už niekde videli, či vám niečo pripomínajú.
  • Zalovte v pamäti: Spomeňte si na mená a priezviská spolužiakov či učiteliek zo základnej či strednej školy. Najskôr to skúste bez pomôcky, ak to nepôjde, zoberte si triednu fotografiu.
Muž v bledomodrej košeli so zamysleným pohľadom a pravou rukou na ústach.
Bystrá myseľ je veľmi dôležitá. (Foto: Freepik)
  • Jedzte čínskymi paličkami: Čínske paličky sú pre mozog dobrým tréningom, najmä ak ich držíte prvý raz. Ak ich doma nemáte, vyskúšajte sa najesť opačnou rukou, alebo vymeňte vidličku a nôž. Schválne, o koľko dlhšie vám bude trvať všetko zjesť?
  • Nadväzujte nové vzťahy: Sociálna izolácia má negatívny vplyv na naše kognitívne schopnosti. Využite každú príležitosť na nadviazanie spoločenského kontaktu s inými ľuďmi. Je vedecky dokázané, že zhováranie sa s cudzím človekom nás robí šťastnejšími. Niekedy stačí naozaj málo – vojsť do obchodu, pozdraviť, usmiať sa a popriať pekný deň.
  • Píšte rukou: Zabudnite na počítačovú klávesnicu a skúste napísať list, denník či plán svojich aktivít. Vedci zistili, že jemná motorika pri písaní rukou úzko súvisí s rozvojom psychiky, posilňuje pamäť a cibrí vyjadrovacie schopnosti. Pri písaní rukou starostlivo zvažujeme formulácie a dôsledne sa sústreďujeme na text, kým pri písaní na klávesnici „chrlíme“ slová rýchlo a bezmyšlienkovite – pretože počítač nám umožňuje slová upravovať a mazať.  
  • Čítajte nahlas: Čím viac zmyslov do činnosti človek zapojí, tým viac si môže zapamätať. Čítanie nahlas stimuluje zrak aj sluch a tým posilňuje aj našu pamäť.
  • Kreslite oboma rukami naraz: Vezmite si dva čisté listy papiera a dve ceruzky. Na jeden papier kreslite malý trojuholník, súčasne na druhý krúžok. Synchrónne kreslenie učí mozog zvládať viac úloh naraz.