Ojazdené auto je cenovo prístupnejšie, no jeho kúpa môže byť rizikom. Ako nekúpiť mačku vo vreci a nenechať sa oklamať podvodníkmi. Spoznajte užitočné tipy, ktoré vám uľahčia rozhodovanie pri kúpe auta „z druhej ruky“.

Staršie, ale dobré

Peniaze, za ktoré si kupujete auto, asi nemôžeme považovať za investíciu. Jedno je však isté, bez štvorkolesového pomocníka si svoj život nevedia predstaviť mnohí z nás. Hoci je Slovensko svetovým lídrom v počte vyrobených nových áut na jedného obyvateľa, nie každý našinec si môže kúpu takéhoto „fungláča“ dovoliť, prípadne sa za rovnakú cenu, za ktorú by dostal nové auto, rozhodne radšej pre starší model vyššej kategórie. Auto svoju hodnotu stráca od momentu prvej kúpy. Už po relatívne krátkom čase môže byť jeho cena polovičná až tretinová. Z tohto hľadiska sa zdá byť investícia do „jazdenky“ lepšou voľbou. Aby však pre vás bola kúpa jazdeného vozidla naozaj výhodná, dajte na naše nasledujúce odporúčania.

Dôveruj, ale preveruj

Na trhu s ojazdenými autami sa nachádza mnoho obchodníkov, ktorí ponúkajú na prvý pohľad zachovalé kúsky za výborné ceny. Pozrite sa však aj druhýkrát a nekupujte mačku vo vreci.

  • Overte si rok výroby podľa VIN kódu. Ak k nemu z nejakého dôvodu nemáte dosah v dokumentoch od auta, fyzicky ho nájdete najčastejšie vyrazený v motorovom alebo batožinovom priestore.
  • Rok výroby auta môžete nájsť aj na štítkoch bezpečnostných pásov alebo nápisoch na sklách.
  • Zamerajte svoju pozornosť na časti, ktoré sa najčastejšie opotrebúvajú. Ak majiteľ deklaruje 50-tisíc najazdených kilometrov, ale koža na volante a riadiacej páke je viditeľne zodratá, pravda môže byť niekde inde. Ďalšími časťami auta, na ktorých môžete odhaliť manipulovanie s počítadlom kilometrov sú aj sedadlá a pedále.
  • Dôsledne skontrolujte lak auta. Ak je v nejakej časti odlúpený a odhaľuje staršiu farbu, zrejme bolo na tomto mieste vozidlo poškodené a prestriekané.
  • Všímajte si aj maličkosti. Kontrolka airbagu, ktorá pri otočení kľúčikom zhasne súčasne s inou je znakom, že airbag už bol pravdepodobne vystrelený.
  • Zistiť môžeme veľa aj z výfukových plynov. Ak je ich farba čierna, motor je zrejme opotrebovaný. Modrá farba signalizuje problém s piestnymi krúžkami a biela zlé tesnenie pod hlavou motora. Pričom nie každé dymenie je zlým signálom. O tom, ako rozpoznať druhy dymenia z výfuku si môžete prečítať v tomto článku.
  • Svoje budúce vozidlo si môžete overiť aj na stránke stkonline.sk, kde podľa ŠPZ alebo kódu VIN jednoducho dostanete informácie o počte najazdených kilometrov a vykonanej technickej a emisnej kontrole.

Ešte pár stručných rád nakoniec

  • PZP je základ a havarijné poistenie je dobrým riešením, aj keď máte veľa odjazdených kilometrov. Spoliehať sa na šťastie sa nie vždy oplatí, hlavne nie v piatok na cestách.
  • Ak máte známeho „z fachu“, zoberte ho na obhliadku so sebou. Jeho rady môžu byť na nezaplatenie.
  • Auto nekupujte za všetky vaše našetrené peniaze. Rezerva na prípadné opravy je pri starších autách veľmi vhodnou voľbou.
  • Vo všeobecnosti platí, že na kratšie, mestské úseky, je vhodnejším palivom benzín. S naftovým motorom zas ušetríte na dlhších trasách.
  • V mestských podmienkach sa oplatí investovať do menšieho auta. Poteší vás lepšia manipulovateľnosť a nižšia spotreba, ušetrené peniaze môžete investovať napríklad do jeho výbavy.

Ak ste si toto všetko prečítali a aj napriek tomu ste neodhalili na vašom budúcom aute žiadne skryté nedostatky, ktoré by vás od jeho kúpy odradili, gratulujeme a prajeme čo najviac šťastných kilometrov bez opráv. 🙂

 

Tento obsah vám prináša poisťovňa KOOPERATIVA.