Život

Slabá imunita: Ako naštartovať imunitný systém počas zimy?

Ako naštartovať imunitný systém počas zimy?

Nie nadarmo sa zime hovorí aj nádchová sezóna. Mnohí z nás sa cítia viac unavení a bez energie, čo v spojení so stresujúcim životným štýlom a nepravidelnou stravou môže výrazne oslabiť imunitu. Aby sme odolali všetkým vírusom a chorobám potrebuje naše telo pred zimou poriadne nakopnúť. Ako najlepšie posilniť imunitu počas zimy a vyhnúť sa chrípke?

Posilnite obranyschopnosť dostatkom vitamínov

Náš organizmus si prirodzene vytvára protilátky proti vírusom. Avšak počas (nielen) zimy je obranyschopnosť oslabená a treba telu trochu pomôcť. Pre podporu imunity sú kľúčové najmä antioxidanty, vitamíny A,C a E, taktiež vláknina, zinok a kvalitné proteíny. Dobrou správou je, že počas zimného obdobia sa k nám dostáva dostatok citrusových plodov bohatých práve na vitamín C, ktorý posilňuje imunitu proti nádche. Tento vitamín tiež nájdete aj v sladkých zemiakoch či papáji. Tiež nezabúdajte na orechy, obsahujú omega-3 mastné kyseliny, ktoré urýchľujú hojenie rán a bojujú proti zápalovým procesom v tele.

Cesnak, mäta a probiotiká

Imunitu dokážeme najlepšie posilniť zvnútra. Preto mnoho výživových poradcov odporúča v zime uprednostniť sladké, slané a kyslé potraviny a zároveň obmedziť horké a štipľavé. Pre posilnenie imunity je vhodné prijať aspoň dvakrát denne zeleninu a ovocie, ktoré je bohaté na spomínané vitamíny a omega-3 a 6 mastné kyseliny. Potraviny ako cesnak, cibuľa, zázvor, chren alebo med pomáhajú zbaviť telo toxických látok, ktoré sú príčinou oslabenej imunity. Počas zimy je dôležité prijímať dostatok probiotík a živých kultúr, ktoré priaznivo pôsobia na naše trávenie a obranyschopnosť. Nezabúdajte ani na vlákninu a strukoviny, ktoré dlhšie udržia pocit sýtosti a  navyše podporujú imunitný systém.

Zázvor na ráno nabudí organizmus

Ak hľadáte účinný prírodný liek na nevoľnosť, zápal či horúčku, ideálnym riešením je zázvor. Obsahuje totiž éterické oleje, pre telo nevyhnutné aminokyseliny a chemickú látku sesquiterpene, ktorá reaguje práve s najbežnejšími zimnými vírusmi. Pripravte si zázvorový čaj s trochou škorice, medom a citrónom alebo štipkou kardamonu. V horúcej vode sa totiž so zázvoru uvoľňuje gignerol, aktívna látka, ktorá pomáha nabudiť organizmus a poskytnúť okamžitú úľavu od bolesti. Okrem antibakteriálnych účinkov má zázvor aj pozitívny vplyv na krvný tlak, uľaví pri menštruačných bolestiach a najmä pomáha zbaviť sa stresu.

Nenechajte sa odrovnať zimnou únavou

Posledné ročné obdobie najviac zaťažuje náš organizmus. Skrátené dni a nedostatok slnka narúšajú náš spánkový rytmus, preto sa cítime unavenejší ako zvyčajne. Odborníci uvádzajú, že za túto zimnú únavu môže zvýšená produkcia melatonínu, hormónu, ktorý spôsobuje pocit ospalosti. Jednoducho povedané čím väčšia tma, tým sa cítime ospalejší. Proti únave však vieme bojovať troma základnými spôsobmi:

  1. Dostatok spánku počas noci – vyspať zimnú únavu neznamená, že by ste sa mali prespať až do nasledujúceho dňa. Kľúčom k prekonaniu únavy je kvalitný, aspoň 8-hodinový spánok počas noci. Skúste ísť do postele a vstávať v rovnaký čas a obmedzte čas strávený pred monitormi.
  2. Pravidelné cvičenie – hoci je počas zimy cvičenie pravdepodobne tou poslednou vecou, na čo myslíte, tréning v popoludňajších hodinách pomáha znížiť únavu a zlepšiť spánok. Ak nie ste typ do posilňovne, vyskúšajte niektorú zo zimných športových aktivít, napríklad korčuľovanie, lyže alebo bežky. Navyše šport vonku vás príjemne zahreje.
  3. Oddych – nie je ničím novým, že nadmerný stres vás oberá o energiu a spôsobuje únavu. Doprajte si preto pár minút počas dňa, ktoré venujete len sebe formou meditácie, ľahkého cvičenia alebo len pár pomalých a  hlbokých nádychov.

Otužovanie

Najlepším spôsobom ako posilniť imunitu je otužovanie. Odhodlaní otužilci tiež tvrdia, že pravidelné otužovanie pomáha zlepšiť celkovú telesnú zdatnosť, zlepšuje spánok a odolnosť organizmu voči rôznym ochoreniam a infekciám. S týmto rozhodnutím však treba začať pomaly, ideálne striedavým sprchovaním v teplej a studenej vode. Na začiatok vyskúšajte 4 minúty pod teplou vodou, následne minútu v studenej a celé sprchovanie zakončite ďalšími 4 minútami opäť v teplej vode. Otužovanie v zamrznutých jazerách a rybníkoch má však svoje pravidlá a vyžaduje si poctivú prípravu. Napríklad s plávaním v studenej odporúčajú Ľadové medvede začať až po 1-2 rokoch otužovaní studenými sprchami a vždy sa pred tým podrobiť lekárskej prehliadke.

Ak máte chuť začať s otužovaním, nepúšťajte sa do toho bez prípravy. Na sociálnych sieťach nájdete množstvo skupín, ktoré vám prinesú užitočné informácie. Pozrite si tipy, ako sa efektívne otužovať, získajte všetky informácie, o tom, čo sa pri otužovaní deje s vaším telom alebo sa pridajte medzi zimných plavcov.

 

Tento obsah vám prináša poisťovňa KOOPERATIVA.

ZISTITE VIAC

Pridať komentár