Rozhodujete sa, kde strávite tohtoročnú dovolenku? Hneď po výbere destinácie možno riešite dilemu: Je lepšie využiť služby cestovnej kancelárie, alebo sa spoľahnúť na vlastné schopnosti? Čo ak cestovka skrachuje alebo na dovolenke ochoriete? Na príkladoch Petra a Martiny ilustrujeme situácie, v ktorých sa môžete ocitnúť aj vy.

Peter

Dvadsiatnik Peter sa tento rok vydal na dovolenku len so svojou priateľkou. Keďže obaja nedávno dokončili školu a nemajú peniaze nazvyš, rozhodli sa na vlastnú päsť navštíviť dostupné Chorvátsko. Po dlhšom surfovaní internetom zistili, že sa im dovolenka cez cestovku nevyplatí. Na cestovateľskom portále si našli ubytovanie a od rodičov požičali zachovalú Mazdu. Páči sa im myšlienka slobody a otvorených možností. Celé dva týždne plánujú cestovať a spoznávať krajinu.

Po prvej noci strávenej v zabookovanom hosteli sa rozhodli ísť ďalej pozdĺž pobrežia. Na obed sa zastavili v reštaurácii, ktorú im odporučili domáci. Nemajú problém s jazykom, a tak sa v pohode dohovorili. Recepčný v hosteli im daroval turistického sprievodcu a poradil, ktoré miesta zaručene musia vidieť. Po ceste k jednotlivým pamiatkam sa zastavili v obchodíku so suvenírmi. Idú si, kam sa im zažiada, neobmedzujú sa.

Martina

Martina je mama dvoch deti. Spolu s manželom sa rozhodli, že tento rok navštívia Egypt. Cestujú s deťmi, preto chcú mať na dovolenke istotu a pohodlie. Pre svoju cestu využili služby cestovnej kancelárie. Za dovolenku zaplatili o niečo viac ako v prípade výletu na vlastnú päsť, ale sú spokojní. Dostali všetky dôležité informácie vopred, dátumy príletu a odletu, čas ubytovania a niekoľko ďalších pokynov. Presne vedia čo, kedy a ako na dovolenke absolvujú. Nemusia nič riešiť.

Po príchode do destinácie ich privítal delegát, ktorý pozná zvyky v krajine, vie všeličo vybaviť a má množstvo tipov na výlety, výhodné nákupy a atrakcie. Martina k pobytu priobjednala aj pár poznávacích zájazdov. Za každý zaplatili zvlášť. Na výletoch chodia v skupinke a do kontaktu s domácimi prichádzajú zriedka. Všetko vybavuje delegát. Od skupiny sa síce nemôžu odpojiť, majú však istotu, komfort a bezpečie.

Cestovka skrachuje a Petrovi ukradnú auto

Obe možnosti so sebou prinášajú určité riziká a nevýhody. Martinu stála dovolenka omnoho viac peňazí. Krajinu spolu s rodinou nespoznala do hĺbky a nemala veľa možností na komunikáciu s domácimi. Navyše, musí rátať aj s rizikom, že cestovná kancelária sa môže dostať do ťažkostí, tzv. úpadku. Ak by sa tak stalo, Martina by svoje nároky musela riešiť prostredníctvom Žiadosti o nárok na náhradu škody voči cestovnej kancelárii. Na uplatnenie škody cez poisťovňu musí doručiť na adresu poisťovne tlačivo Uplatnenie nároku na náhradu škody z insolventnosti CK, ktoré nájde na stránke konkrétnej poisťovne. K žiadosti prikladá:

  • kópiu Zmluvy o obstaraní zájazdu uzavretú s poistenou cestovnou kanceláriou,
  • kópiu dokladov o úhrade celého zájazdu, prípadne zaplatenej zálohy,
  • kópiu Žiadosti o nárok na náhradu škody voči cestovnej kancelárii,
  • kópiu podacieho lístka o zaslaní žiadosti o nárok na náhradu škody voči cestovnej kancelárii.

Peter za dovolenku zaplatil menej. Hrozí mu však tiež pomerne veľa rizík. Na výlete môže ochorieť, alebo sa mu môže prihodiť úraz či krádež auta. Ak bol dostatočne zodpovedný a pred cestou uzatvoril cestovné poistenie, môže využiť asistenčné služby, aplikáciu alebo webstránku poisťovne na riešenie vzniknutých problémov. Spoľahlivá poisťovňa mu preplatí liečebné náklady aj náhradné ubytovanie.

 

Tento obsah vám prináša poisťovňa KOOPERATIVA.