Chceli by ste začať behať, no predstava únavy a svalovice nie je príjemná. Svoje bežecké ambície tak neustále odkladáte a už niekoľko týždňov si hovoríte: „Veď aj zajtra je deň“. Pripravili sme pre vás stručný manuál, ktorý vaše obavy z neúspechu zaručene zaženie.

Pomaly ďalej zájdeš

Klasický beh v zásade nie je žiadna alchýmia. Už malé deti sa po zvládnutí prvých krôčikov smelo rozbehnú za všetkým, čo priláka ich pozornosť. Pokiaľ však chcete povýšiť beh na pravidelnú športovú aktivitu, je vhodné sa naň patrične pripraviť. Mnoho bežcov – začiatočníkov zvykne preceniť svoje sily a neraz pocítia známe heslo „športom k trvalej invalidite“ na vlastnej koži. Najmä v začiatkoch je podstatné neísť až za hranicu svojich síl a začať behať skôr pozvoľna.

Optimálna dĺžka behu je spravidla 30 minút. Počúvajte hlas svojho tela a podľa potreby striedajte fázy behu s fázami chôdze. Veľmi dôležitou je aj technika behu, teda správne držanie tela a dýchanie. Pritom práve nesprávne tempo dýchania stojí napr. aj za nepríjemným pichaním v boku. Aby ste predišli podobným nepríjemnostiam, resp. úrazom, nemali by ste zabúdať na rozcvičku. Telo je totiž potrebné na beh pripraviť. Odporúča sa ľahký strečing, ponaťahovanie si rúk, nôh, chrbtice, hlavy a prakticky celého tela. Svaly sa uvoľnia, telo sa zahreje a je pripravené na bežeckú aktivitu.

Ako nestúpiť vedľa

Výrazný vplyv na komfort a kvalitu behu má aj obuv, preto by ste jej výberu mali venovať zvýšenú pozornosť. Obuv by mala byť nielen pohodlná, ale aj prispôsobená spôsobu vášho nášľapu pri behu. Väčšina začiatočníkov zvykne našľapovať cez pätu, pričom správny by mal byť nášľap cez špičku. Postupným naberaním skúseností by ste si mali tento štýl osvojiť a uľahčíte tak nielen telu, ale aj zefektívnite svoj výkon. Z hľadiska efektívnosti výkonu a primeranej záťaže tela by ste mali zvážiť aj typ bežeckého terénu. Začiatočníkom sa odporúča vyhľadávať skôr rovné terény. Postupným naberaním skúseností a kondičky môžete do svojho plánu trate zahrnúť aj kľukatejšie a hornatejšie cestičky. Verte, že vaše telo si ich vypýta samo.

Pri behu, ako aj pri iných športoch, sa z tela vyplavuje hormón šťastia – dopamín a tento pocit si rozhodne zamilujete.

Základom je správna motivácia

Vy ste však ešte len na začiatku svojej bežeckej závislosti a hľadáte tú správnu motiváciu, ako začať. Spočiatku vás azda najlepšie motivuje bežecký partner, teda niekto, kto bude behať spolu s vami. Skvelým „motivátorom“ je aj dobrá bežecká hudba, ktorá vám pomôže udržať správne tempo a dynamiku. Pri rezkých rytmoch si mnohokrát ani neuvedomíte, koľko (kilo)metrov ste už zabehli a koľkým nechceným kilogramom dali nemilosrdné zbohom. Účinným motivačným faktorom je aj stanovenie si cieľa trasy. Ten vás veľakrát donúti nevzdať sa a pokračovať. Zdolané méty si môžete zaznamenávať do rôznych mobilných aplikácií a podeliť sa tak o svoje úspechy aj s priateľmi. Keďže žijeme dobu sociálnych sietí a internetu, niet sa čo čudovať, že tento spôsob motivácie patrí v súčasnosti medzi tie najpopulárnejšie.

Tento obsah vám prináša poisťovňa KOOPERATIVA.