Každý začiatok býva náročný, no zároveň predstavuje šancu na zmenu, po ktorej túžite. Chcete pravidelne športovať? Nenechajte sa odradiť posledným nezdarom, ani nečakajte na ďalší mesiac či nový rok. Polovicou úspechu je vybrať si vhodný typ športu, druhou zase uchovať si motiváciu aj napriek prvotným komplikáciám.

Získate s ním veľa výhod

Mnohí z nás začínajú s pohybom až po upozornení od lekára. Je to však výborný preventívny a udržiavací nástroj, pomocou ktorého posilňujeme srdce, kosti, svaly, dýchanie, okysličenie mozgu. Spolu s tým aj mentálny výkon, náladu, spánok či dokonca sexuálny apetít. Máme pokračovať? Je známe, že vyvážené cvičenie prináša celkovú pohodu pre telo aj psychiku a funguje ako ochrana pred vážnymi chronickými ochoreniami súčasnosti. 

Cvičte tak, ako vás to baví

Pri výbere športu sa riaďte zlatým pravidlom – nerob to, čo sa ti nepáči. A už vôbec nie šport, pri ktorom pociťujete veľa fyzickej bolesti po prvých tréningoch. Ak ste to naposledy skúšali napríklad s behom, ale vaše kolená hovorili radikálne „nie“, nemá význam trápiť sa ďalej. Potrebujete pokrok, endorfíny a radosť, že napredujete. Ak to teda nevyšlo s behom, vyskúšajte tanec, plávanie, bojové športy, silový tréning alebo akčnejší workout.

Buďte vizionármi

Majte preto vopred stanovený cieľ. Či už to bude menšia konfekčná veľkosť, ranné vstávanie bez bolestí chrbta a tŕpnutia rúk, alebo vyjdenie na piate poschodie bez zadýchania, vždy by ste mali pred sebou jasne vidieť konkrétne méty. Pokojne využite aj vizualizáciu a predstavte si samých seba na pláži už s vytúženou postavou. To vám pomôže aj vo chvíľach, keď sa vám hýbať veľmi nechce.

Muž a žena po cvičení.
(Foto: Adobe Stock)

Spríjemnite si cvičenie

Ak si spravíte z neobľúbenej činnosti neutrálnu, alebo dokonca obľúbenú aktivitu, máte takmer vyhrané. Ako na to? Niekomu pomôže športovanie v skupinke kamarátov. Inému zas hudba v slúchadlách. Niekto iný si možno obľúbi behanie, lebo pri ňom počúva obľúbené podcasty či audioknihy. Niekomu pomôže aj využitie odmeny – či už je to kapučíno, polhodina na balkóne pri knihe alebo diel obľúbeného seriálu.

Prepnite vo svojej mysli na autopilota

Predstavte si situáciu: každý pracovný deň ráno vstanete, dáte si sprchu, pripravíte kávu, raňajky, desiatu, nachystáte veci do práce, zamknete dvere a odídete – to všetko robíte automaticky, akoby vás riadil autopilot. Dodržiavaním pravidelnosti sa aj zo športovania stane zvyk, ktorý perfektne zapadne do vášho harmonogramu a nebudete ho viac vnímať ako aktivitu, ktorú robíte nasilu. A ako dlho trvá, kým vnímame správanie ako automatické? Podľa štúdie uverejnenej v European Journal of Social Psychology ide priemerne o 66 dní, teda niečo vyše dvoch mesiacov.

Venujte sa vyváženým aktivitám

Pre skutočnú radosť z pohybu je dobré venovať sa rozmanitým pohybovým aktivitám, aby ste si rozšírili svoje možnosti. Aeróbne cvičenia striedajte napríklad so silovým tréningom. Súčasťou vašej rutiny sa postupne môže stať cvičenie na posilňovacích strojoch, turistika, individuálne aktivity, ale aj tímové športy. Komplexne si tak budujete svalstvo, pružnosť, kondíciu aj vytrvalosť. Nikdy však nezabúdajte nakrátky strečing pred cvičením, ako aj po ňom. 

Nenechajte sa rušiť

Kedy je najlepšie cvičiť? Otázka, ktorá rozdeľuje športovcov a v podstate na ňu nie je správna odpoveď. Podstatné je, aby ste si na cvičenie vyhradili čas a nenechávali si ho na poslednú chvíľu, keď na vás doľahne únava z ostatných povinností. Nájdite si chvíľu, keď vám nič nebude zasahovať do tréningu. Práve preto je jednou z prvých volieb skoré ráno. Privstať si o 20 – 30 minút síce neznie presvedčivo, no účinok vie byť maximálny.

Žena počas behu.
(Foto: Adobe Stock)

Nemusí to byť vždy dokonalé

Dnešok nevychádza podľa vašich predstáv a na cvičenie zostalo minimum energie aj odhodlania? Nevzdávajte sa a spravte aspoň niečo. Vezmite miesto toho na dlhšiu prechádzku svojho psa. Takýto nenáročný pohyb na čerstvom vzduchu je výborným riešením na pochmúrne myšlienky a prospieva aj kondícii. Ak takú možnosť nemáte, vytvorte si aspoň tri desaťminútové okná, napríklad cez reklamy počas filmu, keď vyskúšate polohy z jogy alebo si zľahka zatrénujete s jednoručnou činkou.

Rešpektujte svoje zdravie

Šport máva rôzne podoby – od na pohľad jednoduchých pohybov na jogamatke až po adrenalínové aktivity, ktoré preskúšajú vaše schopnosti. Ešte predtým, ako si nakúpite základnú výbavu, zvážte svoj zdravotný stav a individuálne obmedzenia. Je celkom prirodzené, že vás v podvedomí limituje strach z úrazu – či už z nepozornosti, presilenia alebo z dôvodu precenenia svojich schopností a nezvládnutia techniky. 

Športový úraz vyradí človeka z bežného života na niekoľko týždňov, a práve vtedy odchádza aj motivácia pokračovať. Poisťovňa Kooperativa myslela aj na tieto situácie – s poistením Skoré uzdravenie máte v prípade úrazu garanciu toho, dostanete vyplatenú vopred dohodnutú sumu. Použiť ju môžete na rehabilitáciu, pobyt v nemocnici, uzdravovanie či dokonca na pokrytie výpadku financií v čase práceneschopnosti. Kooperativa je tu pre vás na celý život.

VIAC O POISTENÍ