Život

Oddych pre telo aj myseľ: Ako uvoľniť stres?

Stresovým situáciám sa vo svojom živote pravdepodobne nevyhneme (aj keby sme chceli). No vieme sa postupne naučiť im čeliť a ovplyvniť to, ako na stres reagujeme a ako na nás vplýva.

Čo je to stres?

Stres predstavuje obrannú reakciu organizmu na vonkajšie alebo vnútorné vnemy a je sprevádzaný chemickými a fyziologickými zmenami v tele. Stres nám pomáha v menších dávkach dosahovať lepšie výsledky tak v práci, ako aj pri športovej aktivite a dokážeme sa viac sústrediť na to, čo práve vykonávame. Keď naše telo zaregistruje stres, mozog vyšle signál a telo spustí chemickú reakciu a vylúči dávku hormónov.

Na druhej strane chronický alebo dlhodobý stres môže nášmu telu spôsobiť zdravotné ťažkosti. Preto je fajn telu dopriať čas, kedy si oddýchne, uvoľní sa a načerpá energiu na ďalšie potenciálne (ne)stresové situácie.

„Keď sa cíti dobre telo, myseľ tiež.“

Vytancujte to

Každý typ fyzickej aktivity, nie len tanec, vylučuje do tela endorfíny, ktoré zlepšujú náladu a slúžia na zmiernenie stresových situácií. Určite ste si sami na sebe všimli, že sa vám po fyzickej aktivite večer lepšie zaspáva. To je aj vďaka endorfínom, ktoré pomáhajú aj v boji s nespavosťou. Takže sa so svojím partnerom alebo partnerkou vyberte na hodiny tanca a vytancujte sa do sýta.

Hudba lieči

Hudba má všeobecné relaxačné účinky na telo. Nie len relaxačná, ale aj tá vaša, obľúbená. Hudbu si doprajte vždy, keď máte chuť alebo sa potrebujete „odpojiť“ od vonkajšieho sveta. Dávajte si však pozor na sluch a striedajte „život so slúchadlami“ s tým bez nich, aby ste si nepoškodili sluch. Pre istotu.

Dýchanie je najúčinnejší liek

Dýchanie je veľmi dôležité pri odbúravaní stresu. Z mindfullness jogy vychádza jedna dôležitá rada. Ak si uvedomujete vysokú hladinu, premiestnite sa na pár minút do inej miestnosti a „predýchajte to“. Okrem toho, že pomalé a vedomé dýchanie spomalí zrýchlený tep a ukľudní myseľ, dostane vás aj mimo stresovej situácie. Ako na to? Posaďte sa rovno, na stoličku alebo na zem, vystrite si chrbát a zatvorte oči. Ruku si položte na brucho a dýchajte do brucha. Hlboký a dlhý nádych znižuje krvný tlak a navodzuje pocit pokoja. A to je to, čo v stresovej situácii potrebujete najviac. Pomaly sa nadýchnite nosom a cíťte, ako dych prúdi cez vaše brucho a smeruje až k vrcholu hlavy. Praktizujte to 5 až 10 minút alebo dovtedy, kým budete cítiť úľavu.

Prechádzka

Pohyb rozprúdi energiu v tele, uvoľní endorfíny a zmenou prostredia v prírode prídete na iné myšlienky. Navyše v prírode nájdete veľa zelenej farby a môžete tak na sebe pozorovať účinky terapie farbami. Zelená lieči a má ukľudňujúce a regeneračné účinky, upokojuje myseľ a blahodárne pôsobí na nervový systém. Je účinná pri vyčerpanosti a zmierňuje migrénu. Zelená je symbolom pokoja a nádeje.

Je tu ešte niekto kto by po tomto odseku nechcel ísť do prírody?

Viac spime

Spánok je azda najlepším liekom. Takže oddychujme, doprajme svojmu telu počas dňa aspoň jeden 15 minútový power nap (oddychová 15-minútovka). Prípadne si naordinujte skorší odchod do postele a uvidíte pozitívne účinky spánku nielen na svojom leveli stresu, ale aj na stave vašej pleti.

Meditácia ako vedomé odbúravanie stresu

Meditácia je cvičenie mysle, ktorým aktívne odbúravame stres, dýchame a uvoľňujete telo na spirituálnej úrovni. A nielen uvoľňujeme telo, ale aj „vypúšťame“ negatívne myšlienky a aktívnym sústredením cvičíme mozog.

10 minútová meditácia každý deň pomáha redukovať stres a pomáha znižovať úzkosť. Meditáciou si vytvárame priestor v našej mysli na čas pre seba. Meditáciu si predstavte ako zastavenie sa, uvedomenie si, že je telo v nepokoji, vedomé predýchanie tohto stavu a pomalé uvoľnenie. Je to niečo ako náhľad z výšky, alebo iná perspektíva na naše telo v stresovej situácii. Meditáciou dávame našej mysli viac možností na riešenie „problémových situácií“.

Tento obsah vám prináša poisťovňa KOOPERATIVA.

ZISTITE VIAC

Pridať komentár